Din guide til onsite seo optimering af bloggen

Din guide til onsite seo optimering af ny blog? Optimering bliver nødvendigt hvis du skal starte med at blogge.

Du har fundet på din ide til en blog eller hjemmeside, og du ved hvad indholdet skal være, så er det også vigtigt at opbygge siden rigtigt fra start af.

En ting er at få en ide til en hjemmeside, men med mindre at du har været studievært i vild med dans, exfactor eller været lettere (hjernedød) person i et reality program, så kommer der ingen besøg på din side. Det kommer ikke nogen uden at du gør noget proaktivt for det, og her er onsite optimering det mest vigtige element.

Din guide til den gode on site optimering af bloggen som du får her, gør, at din side er optimering til Google, og så afhænger besøgende egentlig kun af, at du har gjort din hjemmearbejde i forhold til søgeord og ikke mindst – Du spytter en helvedes masse indhold ud, for jo mere er som regel lig med bedre.

 

Url (permalinks) skal sættes som det første

Når man bruger wordpress, hvilket alting her på siden er bygget op om, så skal du ind og ændre standard url adressen.

Det gøres ret nemt (i den seneste opdatering af wordpress kan det sættes uden at skrive). Du trykker på ”Settings” og ”Permalinks” og trykker du nederst på custom, og skriver ”/%postname%/” ind.

husk at sætte permalinks rigtigt for onsite optimering

Du finder permalinks menu ved at trykke på indstillinger og permalinks

husk at sætte permalinks til rigtig link struktur

I nederste felt trykker du på faneblad og skriver %postname% ind som på billedet

 

Så får din url addressen: http://web100.dk/din-guide-til-onsite-optimering-paa-bloggen

i stedet for: http://web100.dk/112312312414 eller lignende.

Men det stopper dog ikke her, og skal da gerne indrømme at det følgende er jeg ikke selv pisse god til at følge, men er dog noget som jeg prøver at huske når jeg laver indlæg.

Når du laver et indlæg, så kan du se øverst under titlen at din url kommer frem, og hvis vi tager udgangspunkt i url dette indlæg, så er url på indlægget “http://web100.dk/din-guide-til-onsite-optimering-paa-bloggen” jo ret lang.

Det er slet ikke nødvendigt, for den kunne nøjes med at hedde “http://web100.dk/guide-onsite-optimering”, og rent faktisk kan du bare kalde den onsite/onsite-optimering(det er min egen personlige vurdering, for andre mener andet), hvis altså du ikke har andre sider med disse ord, og er god til at huske sådanne ting. Personligt foretrækker jeg at have så meget af søgeordet med, så jeg kan overskue det i fremtiden også.

sæt den rigtige korte link adresse for god onsite

Der er et par gode tips, som man skal huske, når man laver sine indlæg, og disse er:

  • Hold din url kort, hvilket vil sige at man fjerner de forskellige stop ord som ”til”,”paa”,”din”,”og”,”er” osv. da korte url’s giver et pænere udtryk og faktisk bliver delt mere på de sociale sider.
  • Brug altid – i stedet for _ da Google bruger underscore som mellemrum hvilket ikke er hensigtsmæssigt.

 

Brug visuelle medier rent indholdsmæssigt

god onsite seo bruger video og billederFør i tiden var tekst altafgørende for den gode onsite optimering, men i dag vinder du faktisk rigtig meget i forhold til den gode søgeoptimering ved at bruge visuelle medier som billeder, videoer, slides og andet.

Google elsker at man bruger medier og fordelen ved at bruge f.eks. videoer fra Youtube er, at videoen faktisk slet ikke behøver at være super relevant. Hvis du laver et indlæg om krøllejern, så ranker du bedre rent brugermæssigt, ved at indsætte en video fra Youtube der f.eks. viser hvordan du får smukke krøller eller lignede, i forhold til at du ikke indsætter noget – Det er tosset, men dog så sandt som skrevet, hvilket bunder i at folk logisk nok bliver længere tid på siden.

Et eller flere billeder er et absolut must, og igen behøver de ikke at være super relevante, bare du navngiver dem rigtigt. Du navngiver et billede med en tekst der beskriver billedet som f.eks. En-smuk-kvinde-med-kroeller hvis indlægget er om krøllejern, igen husk at bruge – og ikke underscore. Dernæst laver du alt teksten relevant i forhold til hoved eller lsi keyword der bliver blendet ind i en relevant tekst.

Hvis du vil gøre det rigtigt godt I forhold til søgeoptimering, så smider du sjove, spændende eller bisare billeder ind som folk kan finde på at dele på f.eks. facebook.

 

Udgående links er god seo

lav den gode interne link struktur for god seoSelvom mange frygter at dele links fordi linkjuice flyder ud fra siden, eller hvad nu årsagen er, så er udgående absolut en vigtig ting i forhold til søgeoptimering.

Selvom du måske har en salgsside eller affiliate side hvor der er et link til salg, så findes der rigtig mange sider uden links der sender brugeren videre. Det betyder, at brugeren der kommer til pågældende side vil ende på en side uden at kunne komme videre. Det er imod princippet omkring internettet, nemlig en motorvej der er forbundet med afkørsler og tilkørsler så alle veje fører til Rom og videre derfra.

Problemet med at bruge udgående links er dog, at de skal være relevante og være at høj kvalitet, men det er dog ikke svært, for sider som Ekstrabladet, Videnskab.dk, Netdoktor.dk osv. vil alle være at høj kvalitet, og man kan altid finde en relevant historie eller lignede som ens pågældende indlæg kan linke til.

Hvis du frygter at brugeren forsvinder fra din side, så brug kommandoen ”_target=”blank” efter rel=”http://autoritetslink.dk/historie” for når brugeren klikker på linket, så åbner det pågældende link i et nyt vindue.

 

Søgeordsoptimering

lav rigtig onsite søgeoptimering fra start afUden at jeg skal gøre mig ekspert på søgeords optimering og hvad procentsats der er rigtigt og forkert, så kan jeg dog sige, at overoptimering er en rigtig skidt ting, og det er ret nemt at finde ud af ens procentsats af primære søgeord.

Du tager antallet af ord i indlægget, og dividerer med antal gange søgeordet står i indlægget, og så har du din procent sats af hvor meget du har brugt søgeordet(et plugin til at tælle ord er dog at foretrække).

Hvis tallet kommer over 2-3 % så begynder det at blive lidt kriminelt i forhold til Google, men dette kan dog også varierer i forhold til længden af din tekst, og for at det ikke skal være løgn, så er Google i Danmark faktisk anderledes i forhold til Google worldwide, for vores lille land med 5 millioner indbyggere og vores besværlige danske sprog er måske skyld i, at vi slipper lettere afsted med ting i forhold til de engelske steder.

Hvad du dog skal gøre for at optimerer teksten på den rigtige måde, er to ting:

Brug LSI søgeord, og her behøver du faktisk ikke bruge direkte søgeord med de enkelte ord for pågældende søgeord. F.eks. hvis dit søgeord er GHD sort glattejern, så kunne LSI søgeord være ting som GHD sort glattejern model XX, GHD guld sort glattejern, osv. (og brug endelig også andre ord for glattejern, men jeg kan ikke umiddelbart komme på nogen, selvom jeg rent faktisk har købt domænet glattejernet.dk).

I stedet for at bruge de hele lange ord, så kan du bare blende ord som guld, sort, glattejern, model, XX, GHD ind naturligt i teksten, for dette er hvad Google og ikke mindst brugeren der søger på GHD sort glattejern forventer at finde i indlægget – Du skal altid blende ind i teksten de ting, som man kan forvente at skulle kunne finde som søger på pågældende søgeord.

Udover LSI søgeord, så er der en anden ting som ikke mange ser ud til at skrive eller bruge, men antallet gange af hvert ord i selve søgeordet. Hvis søgeordet er GHD sort glattejern, så skal GHD står der flere gange end sort, helt ligesom sort skal stå der flere gange end glattejern, og hvis man sammenkæder dette med resten af teksten, så er det mere relevant at GHD står der mange gange i teksten fremfor ord som kvinde, kvinder, hår og hvad der ellers helt naturligt vil stå i en tekst om glattejern.

Det kan være lidt svært at skulle tælle sammen, men det kan dog afhjælpes med et plugin fra Peter Garety til wordpress, som tæller alle dine ord sammen og giver det færdige resultat i indlægget, hvilket er en ret god håndsrækning, og vil da indrømme, at jeg nok selv burde bruge det oftere, for det er en super nem måde at optimerer ens tekst rigtigt.

 

H1 til H6 tags

husk at bruge H1 - H6 tags i indlægEn af de vigtige ting for din onsite optimering i forhold til søgeord er header tags.

I wordpress kommer H1 automatisk i overskriften, så du skal ikke indsætte H1 tags.

Næste overskrift i teksten er H2 og disse bruges til hvert afsnit af ens tekst, og så kan du bruge H3 som under overskrift i hver afsnit og så fremdeles.

H1 overskriften skal dit hoved søgeord forekomme, og faktisk virker det stadig til at give en bedre ranking ved at lade det komme først, men det skal dog siges, at overskriften skal være hvad der sælger, så husk at dette skal komme først frem for alt, for det er hvad der afgører om folk klikker til din side i de fleste tilfælde.

H2 overskriften er som sagt til dine afsnit, og her kan du med fordel bruge ordene fra dit hoved søgeord også, men dog kun en gang i den første H2, og resten af de forskellige afsnits overskrifter kan du med fordele bruge sigende navne der samtidig indeholder LSI søgeord.

 

Hastighed på din blog er vigtigt

hastighed er en vigtig onsite seo faktorHastigheden på din side er yderst vigtigt i forhold til Googles ranking algoritme, hvilket selvfølgelig er nemmere sagt end gjort, for man kan optimere nok så meget, men i sidste ende kan ens webhotel bare være elendig.

På min pendant side http://webhotelanbefaling.dk kan du læse lidt om fordele og ulemper ved de billige webhoteller i forhold til de dyrere og mere professionelle løsninger, for i sidste ende kan dit valg af webhotel jo være afgørende, men denne side er hostet ved Unoeuro, og da jeg ikke får tusinder og atter tusinder af besøgende dagligt, så er det en ganske god løsning, for der findes jo et par ting, som man kan gøre for at optimerer hastigheden.

For det første, så brug et plugin til at compress din billeder, hvilket giver en helt god forbedring.

Derudover så skal du bruge et cache program som f.eks. WTC, og det kan man faktisk super optimerer tingene endnu mere med.

Personligt er jeg dog gået væk fra at bruge WTC. Efter at mange webhoteller har opgraderet til php7, så er WTC plugin lidt noget skidt. Et godt gratis alternativ, som samtidig gør at du slipper for at nørde, er Cache Enabler og Autooptimize.

Disse to plugins sammen, skal ikke konfigureres men bare installeres. og så er du kørende. De er testet på 10 forskellige blogs der kører på forskellige webhoteller – Det gav næsten en halvering af loading tid på samtlige 10 blogs uden nogen konfiguration.

Tjek din hastighed på Pingdom.com og vælg Amsterdam eller Sverige, så kan du se svartider fra din side til deres server, og ud fra det, kan du så optimerer endnu mere.

Der findes mange forskellige folk der kan hjælpe med din hastighed, og hvis du ikke gider sætte dig ind i det, så tag backup af din side, og betal dig fra det med optimeringen som er vigtigt i forhold i brugeroplevelsen der har indflydelse på din søgeoptimering.

 

Antal ord i din tekst er vigtigt?

antal af ord i teksten kan være en afgørende seo faktorFor at gøre en ting helt klart, så er jo flere ord jo bedre og et indlæg der fylder 4000 ord vil med garanti ranke bedre end et indlæg på 500 ord hvis man satte dem direkte op imod hinanden.

Problemet er, at det ser ud til at Google elsker at man er konsekvens i det som man gør, så hvis man laver 30 indlæg hver måned, hvor 2 er på 4000 ord, 10 er på 200 ord og resten er sådan lidt midt imellem, så ranker man ikke nær så godt, som hvis alle 30 indlæg er imellem 3-600 ord. Det virker tåbeligt, men dog virker det som om at det gør en forskel at man holder et kontinuerligt leje i det man gør, og derfor kan det være svært at opretholde 4000 ords artikler hele tiden, også selvom de ranker godt. Det er teorien som mange seo eksperter har udtalt, men må dog personlig indrømme, at jeg er noget skeptisk overfor om det er rigtigt.

Når det så er sagt, så vil man med tiden få opbygget et godt domæne, og så vil domæne autoriteten flyde ned igennem rækkerne, hvis man altså også har husket den rigtige interlinking struktur.

LSI søgeord til god onsite seo

brug LSI søgeord som onsite seo

Man har selvfølgelig et hoved søgeord, men derfor skal man så sandelig også få max. Value for the buck ved at bruge LSI søgeord.

LSI søgeord er de søgeord der er relevante for dit hoved søgeord, og du kan søge på hvad som helst i google, og så vil google faktisk vise dig hvilket ord der er relevante for det det pågældende søgeord.

Du behøver faktisk ikke bruge de pågældende ord mere end en gang, og faktisk heller ikke som direkte søgeord, men du kan nøjes med at bruge de enkelte ord og sætte ind i din tekst, for Google er blevet så avanceret i sin scanning, at ”maskinen” godt kan regne ud hvad og hvorledes tingene hænger sammen, så længe du altså husker at bruge de relevante LSI søgeord for det pågældende søgeord som du har udvalgt.

 

Yoast SEO plugin

Du skal bruge en del forskellige plugins, men en af de vigtigste og bedste som jeg er begyndt at sværge fuldt ud til, er Yoast seo plugin.

Det er nemt, hurtigt at sætte op og det hjælper dig med stort set alt i forhold til onsite seo.

Jeg er absolut ingen haj til det plugin, og jeg burde nok vægte det højere, men det med at lave blogs og tjene penge kræver, at man skal lære og vide så mange ting, så ens fokus kan ikke være på alt, og jeg ved nok til at sætte det op forholdsvis rigtigt. Hvordan jeg gør det, vil jeg spare dig for, fordi der findes meget dygtigere folk:

Som du kan se, så ved de hvad de snakker om, og mon ikke man rammer rigtigt, hvis man følger deres anvisninger.

 

Guide til gode seo plugins til din blog?

Der findes en del forskellige plugins som du skal bruge til at skabe den gode optimering. Læs vores artikel om nogen af de plugins der er både gode og gratis her: Læs om de gode nødvendige gratis plugins til din blog.

Gem

Leave a Reply

Denne website anvender cookies for at måle trafikken ind og ud af siden. Du kan læse om cookies og privatpolitik her Læs Mere

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close