Stå op, mens du arbejder – Hvorfor du bør vælge hæve/sænkebord

Hvorfor du bør vælge hæve/sænkebord? Det er ingen hemmelighed, at flere og flere har stillesiddende jobs. Det er begrænset, hvor meget aktivitet og bevægelse der kan implementeres på nutidens arbejdsmarked, når det gælder medarbejdere på kontorer. Derfor er det de små ændringer i hverdagen, der kan gøre en forskel. I denne artikel får du tips og små fif til, hvordan du kan sidde mindre ned og stå mere op, mens du arbejder. Selvom det lyder som en ligegyldig ting, vil dit helbred og din krop takke dig for det.

Anskaf eller bed om hæve-/sænkeborde

Er du selvstændig, er du formentlig selv herre over, hvordan du indretter dit arbejdskontor. En lille men betydelig ændring, du kan gøre, er at anskaffe dig et hæve-/sænkebord. Er du derimod ansat i en virksomhed, kan det være, at du skal bede en anden om at få erstattet dit almindelige skrivebord med et hæve-/sænkebord. Det væsentligste argument for at investere i hæve-/sænkeborde er, at der ikke er nogen undskyldning for at sidde ned hele dagen. Dermed ikke sagt, at du skal stå op i de otte timer, hvor du arbejder. Planlæg i stedet nogle intervaller i løbet af dagen, hvor du står op i 15 minutter ad gangen.

Bedre kropsholdning og øget effektivitet

Selvom det umiddelbart ikke lyder til at gøre den store forskel at stå op en gang imellem, kan små ændringer og variation i din kropsposition under arbejdet afhjælpe nakke- og/eller rygproblemer. Derudover viser flere studier, at en stillesiddende adfærd kan medføre forskellige følgesygdomme. Foruden at et mere stående arbejde kan mindske risikoen for sygdomme og forbedre dit helbred, kan et hæve-/sænkebord gøre det nemmere for dig at skifte arbejdsstilling i løbet af dagen. Når du rejser dig op og bliver stående, stimuleres dine muskler og din balance. Selvom det ikke føles som motion at stå op, bruger din krop mere energi sammenlignet med, hvis du sidder ned. Det kan være hårdt for din krop at stå op i flere timer i træk, men også det er der råd for. Der findes nemlig såkaldte aflastningsmåtter, som du kan placere dine fødder på. Måtten vil hjælpe dig med at fordele vægten på fødderne. Herved kan du holde til at stå op i længere tid, uden at du får gener. Har du lyst til at udfordre dig selv lidt mere, kan du stille dig på et balance- eller vippebræt. Når du står op, vil du få en bedre og mere optimeret kropsholdning, hvilket vil give dig mere energi og bidrage til en øget effektivitet.

Indstil dit hæve-/sænkebord rigtigt

Når du har investeret i et nyt hæve-/sænkebord, er første skridt taget til at få en bedre vane, når du arbejder. Næste skridt er at indstille bordet rigtigt, så det passer til dig. Hæve-/sænkebordet skal du naturligvis både bruge, når du sidder ned, og når du står op. Da bordets højde veksler i løbet af dagen, er det derfor vigtigt med nogle huskeregler, så du kan justere bordet til den optimale position for dig. Du indstiller bordet korrekt til siddende arbejde ved at sætte dig på stolen, lægge underarmene på bordet og slappe af i skuldrene. Albuerne skal have en vinkel på 90 grader. Hvis du er nødt til at løfte skuldrene for at beholde vinklen, er bordet for højt. Falder skuldrene ned, er det indstillet for lavt. Når du skifter til stående position, er det ligeledes vigtigt, at du kan holde dine albuer i en vinkel på 90 grader, mens dine skuldre slapper af.

Smid en kommentar